Autók-Forma 1-Játékok-Szavazás-Cheat-Film-Zene-Letöltés+minden
Autók-Forma 1-Játékok-Szavazás-Cheat-Film-Zene-Letöltés+minden
Eladó Autó Hirdetések
 
Menü
 
Üdv
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Autók
 
Szavazz
Autó
Mi a kedvenc autód ?

Volkswagen
Opel
Ford
Ferrari
Lamborghini
Porsche
Mercedes
Bmw
Dodge
Egyik se, más.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
 

Az angolok, már ha hagyják őket, nagyon jó dolgokat tudnak kitalálni. Mérnöki irodáik nem egyszer adták már fel a leckét a világnak. A tuningban is otthon vannak, jó példa erre az Aquamist vízbefecskendezési rendszere.

Mint a legtöbb műszaki megoldás, a vízbefecskendezés sem mai ötlet. A második világháború nagy teljesítményű vadászgépeinek és bombázóinak a dugattyús, feltöltős motorjait felszerelték víz-metanol befecskendezési rendszerrel. Mikor a pilóta bekapcsolta a befecskendezést, a gép úgy gyorsult, mintha puskából lőtték volna ki: a motorteljesítmény 20-30 százalékkal nőtt meg. Persze mint a legtöbb brutális teljesítményfokozó rendszert, a vízmetanol befecskendezést is csak rövid ideig lehetett használni, különben károsodott a motor. A teljesítményfokozás elve a következő: a metanol növelte az oktánszámot, a feltöltési nyomás fokozásával több üzemanyagot lehetett elégetni, de kellett a víz, hogy a jóval nagyobb hőterhelést ellensúlyozandó, a víz hűtse egyrészt a nagyobb feltöltő nyomás miatt a normál üzemmódnál jóval melegebb üzemanyag-levegő keveréket, valamint az égésteret. Mindebből már sejteni lehet, hogy az Aquamist vízbefecskendező rendszere is feltöltős motorokhoz használható, szívómotorra építve legfeljebb némi korróziót okozhat a hengertérben és a szelepeken. A motortuning részben arra épül, hogy a tuningot végzők megtalálják a gyári motorok gyenge pontjait, és ott javítsanak azokon. A gyárak fejlesztői a nagy teljesítményű motorok tervezésekor is figyelembe veszik a gazdaságosság és az élettartam szempontjait. Nem tervezhetnek rövid életű motorokat. Viszont a fejlesztések összes eredményét felhasználják, így egy turbómotornál például a töltőlevegőhűtést, az olajhűtést, a változó geometriájú feltöltőket, amelyekkel nagyon jól szabályozhatják a feltöltési nyomást.


Mindez arra is lehetőséget ad a számukra, hogy a turbómotorok szabályozásánál padlógáz üzemmódban megnöveljék a töltőnyomást. Viszont ez nem történik büntetlenül, mert megnő a motor hőterhelése, valamint a bepréselt benzin-levegő keverék is jobban felhevül a nagyobb nyomástól. Tudják ezt a gyártók is, ezért csúcsterheléskor dúsítják a keveréket, azaz az elégethetőnél több üzemanyagot fecskendeznek a hengerekbe. Ezzel a céljuk a hűtés, de a hátulütője a dolognak az üzemanyag-pazarlás.

És itt jön a vízbefecskendezés, amellyel a hűtés az intercoolerek méretének növelése vagy az üzemanyag- levegő keverék dúsítása nélkül javítható. A higanyon kívül a víznek a legnagyobb a potenciális hőenergiája. Mivel erős a molekulák közötti kötés, igen nagy hőmennyiség szükséges ahhoz, hogy szétváljanak. Egy liter víz elgőzölögtetése 2240 KJ energiát igényel. Közérthetőbb az utóbbi adatot példával demonstrálni: egy 3 kW teljesítményű vízforraló egy liter vizet 21 perc alatt forral el, közben annyi energiát használ fel, amellyel egy 100 W-os izzó hat órán át világíthat.

A töltőlevegő-hűtők nem tudnak minden üzemi körülmény között azonos teljesítményt nyújtani. Kis sebességű haladáskor vagy álló helyzetből rajtolva jóval kisebb a hűtőteljesítményük, mint nagy sebességű haladáskor. A vízhűtőknél alkalmazotthoz hasonló ventillátoros hűtésük hatékonyan és jól szabályozottan nem megoldható, mivel az átmenő levegő mennyisége szélsőségesen változó. És akkor még nem beszéltünk a turbómotor csúcsüzemmódjának túltöltéses állapotáról: a gyártók is tudják, hogy ilyenkor már kevés az intercooler teljesítménye, és többletüzemanyag befecskendezésével hűtik a keveréket – a forró keveréknek nagyobb a térfogata, így kevesebb fér belőle a hengerbe, ezért a robbanáskor kisebb energiamennyiség szabadul fel.


Mikor a levegőhűtő képtelen maradéktalanul ellátni a feladatát, akkor jöhet a vízbefecskendezés. Az ideális mennyiségben és tökéletes porlasztással befecskendezett vízmennyiség hűtőhatása gyors és hatékony. A befecskendezés által a képződő vízgőz mennyisége minimális, így nem veszi el a helyet az üzemanyag-levegő keveréktől. További hatás, hogy a hőmérséklet csökkenésével a porlasztott cseppméret is csökken, tehát hatékonyabb a porlasztás, ideálisabbak az égés körülményei. Az Aquamist-rendszer a szívási ütemben fecskendezi be a vizet, így csökken a hengertér alkatrészeinek a hőmérséklete, tehát csökken a cseppméret valamint a keverék térfogata is – megvalósítható a túltöltés. A sűrítés alatt a vízcseppek – ha a vízbenzin befecskendezési arány 10:1-hez – a levegővel 120:1-hez arányban keverednek. Mivel a víz hűt, szegényíthető a üzemanyaglevegő keverék, azonos teljesítmény eléréséhez kevesebb benzin is elég – nincs szükség az üzemanyagra mint hűtőközegre. Megközelíthető az ideális 12,5:1-hez levegő- benzin keverési arány. A fejlesztő Aquamist további hatásként említi, hogy a vízből képződött vízgőz térfogattágulása plusz energiaként jelentkezik – a befecskendezett víz térfogatához képest a térfogattágulás 1200-szoros! Azaz a befecskendezett és gőzzé hevülő víz is részt vesz a dugattyú lökésében, így a normális esetben a kipufogón át távozó hőenergia egy részét hasznos munkává alakítja, nő a motor hatásfoka. Megjegyzendő, hogy a befecskendezett víz mennyisége csupán az egyhatoda a hasonlóan hűtési céllal a hengerekbe fecskendezett üzemanyagénak. Azonban mielőtt bárki otthon nekiesne a turbómotorjának, hogy vízbefecskendezést fabrikáljon, fontos tudni, hogy a vízbefecskendezés módját és a befecskendezett víz mennyiségét nagyon alaposan és pontosan kell megválasztani. Az Aquamist felhívja még a figyelmet arra, hogy a tuning előtt el kell dönteni, hogy mi a cél: a gazdaságos üzem, vagy az elérhető maximális teljesítmény. Ugyanis a motor hatásfokának a növelésével a teljesítmény emelése helyett a fogyasztás is csökkenthető.


A Volkswagen-csoport FSI turbómotorjaitól, valamint néhány Honda modelltől eltekintve az ideális levegő-benzin keverési arány, ha a legnagyobb teljesítményre törekszünk, akkor 12,5:1-hez. Ha a gazdaságosság a cél, akkor 14,5 rész levegőhöz társul egy rész benzin. Azonban a keverési arány sohasem pontos vagy állandó, nagyban függ az elérhető üzemanyagtól valamint a befecskendező rendszer állapotától vagy képességeitől is – nem feltétlenül homogén a keverék, vannak szegényebb, illetve dúsabb területei. A homogenitás még a szívócső belső felületétől, hőmérsékletétől, valamint a hengeren belüli hőmérséklettől is függ, valamint a szelepek állapotától.

Padlógáz üzemmódnál, a turbómotorok maximális feltöltésekor a legtöbb turbómotorban a levegő-benzin keverési aránya az ideálisról a 10:1-hez értékre esik vissza, azaz igen dús a keverék. A befecskendezett üzemanyag mindössze három százalékát kitevő víznek éppen annyi a hőelnyelő képessége, mint annak a benzinmennyiségnek, amellyel a keverési arányt 12,5:1- ről 10:1-hez változtatják. Az Aquamist mérnökei rendszerint a befecskendezett üzemanyagmennyiség 10 százalékában határozzák meg a hatékony hűtés érdekében felhasználandó víz mennyiségét.

Az Aquamist komplett készletként kínálja a vízbefecskendező rendszereket. A készülékek elektronikusan vezéreltek, nagyobb hengerűrtartalmú motorokhoz ikerrendszereket fejlesztettek ki, így két szivattyúval nagyobb a szállítási kapacitásuk. A vízbefecskendezésnek kicsi a helyigénye, már ami a konkrét befecskendező rendszer méretét illeti. Csupán a víztartály helyigényes, amelyet a legegyszerűbb a csomagtartóban elhelyezni. Speciális eset a motorkerékpárokra kifejlesztett vízbefecskendező rendszer, amelynek az elemeit az ülés és a hátsó áramvonalidom alá építették be. A vízbefecskendezést több versenycsapat is használja Angliában, például egy, a raliban futó turbómotoros Hyundai. Lehet, hogy előnyösebb is, ha a vízbefecskendezést főképp a versenysport karolja fel, mert az utcai autóknál tartós használat után könnyen előfordulhat a hengertér és a szelepek korróziója.
 
Óra
 
Chat
 
Statisztika
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Számláló
Indulás: 2006-01-08
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal